Monday, September 28, 2009

Welcome back

Assalamu'alaikum wr.wb.

Tak terasa dah seminggu kita berada di bulan syawal ini, suka duka dapat terasa di lubuk hati ini. Y? Suka sebab dapat menamatkan ujian dari Allah selama sebulan di bulan ramadhan (jangan silap k sebab bukan tak merasa lapar dan dahaga) akan tetapi sebab jiwa kita merasa tenang sebab dapat melaksanakan ujian itu dengan betul2 mengikut cara yang diperintahkan Allah dan rasulnya. Duka juga kerana kehilangan bulan yang penuh rahmah tersebut kerana kita tidak pasti apakah kita masih diberi kesempatan untuk berjumpa dengan bulan tersebut di masa yang akan datang atau apakah ajal kita sudah dekat pada waktunya wallahua'lam.

Apakah dengan selesainya bulan ramadhan bermakna tugas kita sudah berakhir? Ana akan menjwab tugas kita belum berakhir lagi malah kita barupun bermula di dalam melaksanakan atas apa yang kita peroleh di bulan tersebut. Ramadhan membentuk jiwa dan mental kita di dalam melaksanakan tugas yang lebih berat dari itu. Oleh sebab itu, kita mesti bertanya kepada diri kita sendiri tentang tanggungjawap apa yang akan kita lakukan selapas itu.

Banyak sekali pertanyaan2 yang harus kita jawab dan buat. Apabila kita ingin menjawap soalan tersebut marilah kita renung dan fikirkanlah apakah kita sudah bersedia untuk menjawapnya. Sekranya kita belum bersedia lalu apakah yang akan kita jawap dan pertanggungjawapkan kepada Allah di akhirat kelak. Untuk itu ana menyeru kepada rakan2 yang lain marilah kita bersama2 berjuang di dalam agama Allah ini supaya sekiranya kita mati nanti kita dapat menjawap amanah yang Allah telah berikan kepada kita sehingga kalau sekiranya kita mati nanti kita dapat mati dengan terenyum terhadap diri kita sendiri. Inilah bukti bahawa kita telah berhasil menjalani bulan ramadhan tersebut. Namun apabila kita hanya mendiamkan diri bermakna kita telah gagal di dalam ujian Allah selama sebulan tersebut.
Pikir2kanlah dan renungkanlah wahai sahabat2ku yang tercinta. semoga kita tergolong di dalam golongan yang berhasil dan di cintai oleh Allah swt. Amin.

No comments:

Post a Comment